ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 
 

Την Πέμπτη 15-07-2010 συνεδρίασε η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης  με θέμα το προσχέδιο νόμου για την Επιθεώρηση Εργασίας το οποίο διανεμήθηκε και παρουσιάστηκε στους συμμετέχοντες.

Οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Συλλόγων Υπουργείου Εργασίας (Ο.Σ.ΥΠ.Ε.) καθώς και του Συλλόγου Υπαλλήλων Υπουργείου Εργασίας αφού παρέλαβαν το προς συζήτηση προσχέδιο Νόμου δεν παρέμειναν στη συνεδρίαση καθώς ήταν σε εξέλιξη η στάση εργασίας της ΑΔΕΔΥ για τη ψήφιση του Ασφαλιστικού Νομοσχεδίου των δημοσίων υπαλλήλων. 

Η συζήτηση για το προσχέδιο νόμου, το οποίο όπως διευκρινίστηκε από τον Υπουργό Εργασίας είναι ένα  κείμενο για διαβούλευση που το εισηγείται ο Ειδικός Γραμματέας του Σ.ΕΠ.Ε, θα συνεχιστεί την Πέμπτη 22-07-2010 και όλοι οι φορείς έχουν κληθεί να καταθέσουν τη γνώμη και τις προτάσεις τους.

Το ανωτέρω προσχέδιο νόμου προτείνει μεγάλες οργανωτικές και διοικητικές αλλαγές τόσο στο Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας όσο και στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, οι βασικότερες εκ των οποίων είναι: 
 

α) Η δημιουργία μιας νέας, επιπλέον των άλλων τριών,  Γενικής Γραμματείας στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

β) Η μεταφορά της Γενικής Διεύθυνσης Συνθηκών από το Υπουργείο στη νεοϊδρυθείσα Γεν. Γραμματεία.

γ) Η ενσωμάτωση των υπηρεσιών, των αρμοδιοτήτων και του προσωπικού της ΕΥΠΕΑ και της ΥΠΕΔΥΦΚΑ  στις υπηρεσίες Κοινωνικής Επιθεώρησης του Σ.ΕΠ.Ε. 

Επισυνάπτουμε το προσχέδιο νόμου όπως κατατέθηκε στην Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή της 15-07-2010 καθώς και το  προτεινόμενο οργανόγραμμα της νέας υπηρεσίας.  

1. Προσχέδιο Νόμου
    www.osype.gr/omo/files/PROSXEDIO_ KILLOS_Final_15_7_10.pdf

2. Οργανόγραμμα   
    www.osype.gr/omo/files/ORGANIZATION_CHART_GGEE_08_07_2010.pdf

Για τις ανωτέρω αλλαγές, η Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Εργασίας και  ο Σύλλογος  Υπαλλήλων Υπουργείου Εργασίας  έχουν μεγάλα ερωτηματικά και ενστάσεις τα οποία συζητήθηκαν και καταγράφθηκαν σε Κοινή Σύσκεψη της Ομοσπονδίας με τους δύο Συλλόγους μέλη της  και τα οποία θα κατατεθούν στην Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή στις 22-07-2010.

O Συλλόγος Υπαλλήλων Υπουργείου Εργασίας εκφράζει  τους αρχικούς προβληματισμούς του στο παρακάτω κείμενο:

.

Α. ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΜΑΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΣΚΕΨΗ ΥΠΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΤΗΣ ΕΥΠΕΑ ΚΑΙ ΤΗΣ ΥΠΕΔΥΦΚΑ.

1.   Η Επιθεώρηση Εργασίας λειτουργεί με βάση την 81 ΔΣΕ, η οποία έχει κυρωθεί από τη χώρα μας με τον Ν. 3249/55 και η οποία προβλέπει το πώς και με ποιες αρμοδιότητες πρέπει να λειτουργεί το σύστημα Επιθεώρησης Εργασίας. Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 2, παρ. 1 αυτής, οι Επιθεωρητές Εργασίας είναι επιφορτισμένοι να εξασφαλίζουν την εφαρμογή των νομίμων διατάξεων περί όρων εργασίας και προστασίας των εργαζομένων εν τη ασκήσει του επαγγέλματος.

Η ΥΠΕΔΥΦΚΑ, είναι επιφορτισμένη με τον έλεγχο των ιατροφαρμακευτικών δαπανών των φορέων κοινωνικής ασφάλισης και η ΕΥΠΕΑ με τον έλεγχο της ανασφάλιστης εργασίας. Όπως γίνεται αντιληπτό από την παράθεση των παραπάνω αρμοδιοτήτων, ουδεμία συνάφεια προκύπτει μεταξύ των τριών υπηρεσιών. Εάν η ελληνική πολιτεία νομοθετήσει ότι η Επιθεώρηση Εργασίας μπορεί να επιφορτιστεί και με τις διαφορετικές αρμοδιότητες της ΕΥΠΕΑ και της ΥΠΕΔΥΦΚΑ, η 81 ΔΣΕ στο άρθρο 3, ορίζει ότι: «1. Το σύστημα της Επιθεώρησης Εργασίας επιφορτίζεται: α) να εξασφαλίζει την εφαρμογή των νομίμων διατάξεων περί των όρων εργασίας και προστασίας των εργαζομένων εν τη εν ασκήσει του επαγγέλματος αυτών οία είναι οι διατάξεις της περί διαρκείας της εργασίας, ημερομισθίων, ασφαλείας, υγιεινής και ευημερίας, απασχόλησης των παιδιών και των νεαρών προσώπων ως και περί άλλων θεμάτων συναφών εν ω μέτρωοι Επιθεωρηταί Εργασίας είναι επιφορτισμένοι με την εξασφάλιση εφαρμογής των εν λόγω διατάξεων. 2. Εν η περιπτώσει εις τους Επιθεωρητάς Εργασίας ανατίθενται και άλλα καθήκοντα δέον όπως μη παρακωλύεται ως εκ τούτου η απρόσκοπτος άσκησις των βασικών αυτών καθηκόντων ούτε να ζημιούται οπωσδήποτε η εξουσία, η επιβαλλόμενη αμεροληψία εις τας σχέσεις μεταξύ των Επιθεωρητών αφενός και των εργοδοτών και εργαζομένων αφετέρου.»
Είναι δε γνωστό, ότι τέτοια καθήκοντα έχουν ανατεθεί στους Επιθεωρητές Εργασίας, όπως η εξωδικαστική διευθέτηση των εργατικών διαφορών με τη διαδικασία της επίλυσης της εργατικής διαφοράς και της συμφιλίωσης (άρθρο 13, Ν. 1876/90, επειδή στη χώρα μας δεν υπάρχει ο θεσμός των εργατοδικείων) , η κύρωση Εσωτερικών Κανονισμών Εργασίας των Επιχειρήσεων και πολλά άλλα, τα οποία όμως έχουν απόλυτη συνάφεια με την εργασία και τις εργασιακές σχέσεις.

Βεβαίως και θα ήταν παράλειψη εάν δεν αναφέραμε στο σημείο αυτό ότι στον Ν.2639/98, άρθρο 7, παρ. 1, εδάφ. ια΄, προστέθηκε η αρμοδιότητα της αμέσου ενημέρωσης του ασφαλιστικού φορέα σε περίπτωση διαπίστωσης παράβασης της ασφαλιστικής νομοθεσίας εκ μέρους των Επιθεωρητών Εργασίας, ελέγχοντας εάν στο βιβλίο καταχώρησης νεοπροσλαμβανομένου προσωπικού, είναι καταχωρημένοι όλοι οι ευρισκόμενοι να απασχολούνται, νεοπροσλαμβανόμενοι. Η θεσμοθέτηση αυτής της αρμοδιότητας υπαγορεύτηκε από την ανάγκη λήψης μέτρων για την παράνομη απασχόληση και την εισφοροδιαφυγή, αλλά είναι άλλης τάξεως θέμα στα πλαίσια του ελέγχου για την εφαρμογή των διατάξεων της εργατικής νομοθεσίας να ελέγχουμε παράλληλα και την ανασφάλιστη εργασία και άλλο να ενσωματωθεί το ελεγκτικό έργο του ΙΚΑ στην Επιθεώρηση Εργασίας.

Είναι προφανές, ότι με την τυχόν ενσωμάτωση της ΥΠΕΔΥΦΚΑ και της ΕΥΠΕΑ στην Επιθεώρηση Εργασίας, αλλοιώνεται η φύση και ο χαρακτήρας της Επιθεώρησης Εργασίας, με αντικείμενα διάφορα αυτών που ορίζει η 81 ΔΣΕ. Και είναι επίσης γνωστό, ότι η επιφόρτιση μιας υπηρεσίας με πολλά και ξένα μεταξύ τους αντικείμενα, μόνο αναποτελεσματικότητα και σύγχυση μπορεί να επιφέρει και μάλιστα καθολική. 

2.  Σε ολόκληρο το κείμενο της 81 ΔΣΕ δεν αναφέρεται ο όρος «κοινωνική ασφάλιση», και τούτο διότι η βούληση του νομοθέτη είναι να εφαρμόσουν τα Κράτη που την κύρωσαν κοινό σύστημα για την Επιθεώρηση Εργασίας και την προστασία της εργασίας επειδή η εργασία ως παραγόμενο προϊόν και ως διαδικασία έχει τα ίδια χαρακτηριστικά σε όλον τον κόσμο. Η ασφάλιση και η κοινωνική ασφάλιση, η ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη μέσω της ασφάλισης δεν έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά σε όλες τις χώρες του κόσμου (άλλες έχουν προνοιακά συστήματα και ιδιωτική ασφάλιση όσον αφορά το συνταξιοδοτικό και άλλες μόνο ιατροφαρμακευτική περίθαλψη). Πέραν τούτων δεν υπάρχει και κοινό παραγόμενο προϊόν ώστε η ΔΣΕ να συμπεριλάβει στις αρμοδιότητες του συστήματος Επιθεώρησης Εργασίας και την ασφάλιση και την Κοινωνική Ασφάλιση και την Πρόνοια και την ιατροφαρμακευτική ή νοσοκομειακή περίθαλψη.

3.   Ακόμα και οι τίτλοι των διεθνών οργάνων και οργανώσεων αναφέρονται στην Εργασία και όχι στην Ασφάλιση («Διεθνής Οργάνωση Εργασίας», «Διεθνές Γραφείο Εργασίας»), διότι είναι προφανές ότι η Διεθνής Κοινότητα θέλει να διαφυλάξει ένα αμιγές σύστημα Επιθεώρησης Εργασίας, το οποίο να ελέγχει την εργασία ώστε να είναι όσο το δυνατό αποτελεσματικότερο, προσανατολισμένο σ’ αυτό το στόχο και σκοπό χωρίς εμπλοκή άλλων αντικειμένων και μάλιστα διαφορετικών του σκοπού και είναι γνωστό ότι πολλές φορές όταν εμπλέκονται διαφορετικά αντικείμενα χάνουμε την σωστή κατεύθυνση και στο τέλος χάνουμε και το στόχο.

4.    Πέραν τούτων κατά την άποψή μας εδώ δημιουργείται και ένα πρόβλημα με το ΙΚΑ. Το ΙΚΑ είναι ένας αυτοδιοικούμενος οργανισμός του οποίου τα έσοδα προέρχονται εν πολλοίς από τις εισφορές των εργοδοτών και των εργαζομένων και πρέπει να έχει σύστημα ελέγχου της λειτουργίας του και των εσόδων του. Εδώ λοιπόν τίθεται ένα ερώτημα: Πώς θα στερήσεις από αυτόν τον οργανισμό με τα παραπάνω χαρακτηριστικά τη δυνατότητα να ελέγχει τα έσοδά του, αποκόπτοντας από αυτόν τον μισό του ελεγκτικό μηχανισμό που είναι η ΕΥΠΕΑ.

5.    Αναφορικά με το θέμα της στελέχωσης των Επιθεωρήσεων Εργασίας με μεταταγέντες υπαλλήλους από άλλες δημόσιες υπηρεσίες αλλά και από άλλα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και από τον Ευρύτερο Δημόσιο Τομέα όπως αναφέρεται σε άρθρο του υπό κατάρτιση Σχεδίου Νόμου, επισημαίνουμε τα παρακάτω: Οι υπάλληλοι οι οποίοι θα μεταταγούν από τον εν στενή έννοια δημόσιο τομέα αφού εκπαιδευθούν, μπορούν να ασκήσουν καθήκοντα Επιθεωρητή Εργασίας σύμφωνα με τον νόμο (όπως π.χ. οι υπάλληλοι της ΓΓΚΑ). Όλοι οι άλλοι οι οποίοι θα προέρχονται από Οργανισμούς και Επιχειρήσεις του Δημοσίου Τομέα (Ολυμπιακή, Ολυμπιακό Χωριό κ.α) μπορούν μόνο να ασκήσουν βοηθητικά καθήκοντα και καθήκοντα γραμματειακής υποστήριξης και τούτο διότι η 81 ΔΣΕ στο άρθρο 6 αυτής ρητώς απαιτεί ότι οι Επιθεωρητές Εργασίας πρέπει να είναι αποκλειστικά δημόσιοι υπάλληλοι όχι μόνο του εν στενή έννοια δημοσίου τομέα αλλά και στην αγγλική μορφή του κειμένου της αναφέρεται με όρο υπέρτερο αυτού του δημοσίου υπαλλήλου (public officials=it is a meaning higher than civil servant) όπου public officials= δημόσιοι αξιωματούχοι, managers etc και civil servant= δημόσιος υπάλληλος.

6.    Eμείς συνδέουμε την ιδιότητα μας ως Επιθεωρητές Εργασίας με την προστασία του θεσμού της Επιθεώρησης Εργασίας. Και σήμερα σε μια εποχή μεγάλων αλλαγών και στο Υπουργείο μας και στο ευρύτερο οργανωτικό σχήμα της Δημόσιας Διοίκησης (συνένωση Υπουργείων, αποκέντρωση, διαφορετική διοικητική και οργανωτική διάρθρωση της χώρας) αλλά κυρίως στις δύσκολες συνθήκες για την εργασία και τις εργασιακές σχέσεις είναι ευθύνη μας απέναντι στον κόσμο της εργασίας να επιμείνουμε στις βασικές αρχές τις δουλειάς μας.    Και επισημαίνουμε το αντίστοιχο γεγονός της υπαγωγής της Επιθεώρησης Εργασίας στην Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση το έτος 1994. Τότε η Επιθεώρηση Εργασίας διαλύθηκε και αναγκαστήκαμε να προσφύγουμε στο ΔΓΕ με αποτέλεσμα την καταδίκη της χώρας μας και τελικά την παραγγελία του ΔΓΕ για επαναφορά των Επιθεωρήσεων Εργασίας στο Υπουργείο Εργασίας (μια κεντρική αρχή) όπως επιτάσσει η 81ΔΣΕ.
Στόχος μας είναι η σωστή λειτουργία του Υπουργείου και των υπηρεσιών του και η ταύτιση της λειτουργίας αυτής με το συμφέρον των εργαζομένων και όχι του «συνδικαλιστικού συμφέροντος» το οποίο είναι προφανές στην συγκεκριμένη περίπτωση καθώς και αρμοδιότητες και προσωπικό θα μεταφέρονταν από άλλες υπηρεσίες και θα υπάγονταν σε μια δική μας. Στόχος μας είναι η προστασία του θεσμού της Επιθεώρησης Εργασίας, η μη αλλοτρίωσή του ή η απορρύθμισή του ή ενδεχόμενα η διάλυσή του.

Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ότι δεν πρέπει να συνενωθούν η ΕΥΠΕΑ και η ΥΠΕΔΥΦΚΑ με το Σ.ΕΠ.Ε.

Β. ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΤΗΣ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΣΩΜΑ ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΕ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΑΓΩΓΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ.

1.    Το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας χάνει την ιδιότητά του ως Σώμα σύμφωνα με τις διατάξεις περί Κυβερνητικών Οργάνων άρα και την ευελιξία του και ως Γενική Γραμματεία καθίσταται γραφειοκρατικότερος μηχανισμός.

2.        Με τη μετατροπή του Σ.ΕΠ.Ε. σε Γενική Γραμματεία δημιουργούνται κατ’ ουσία δύο παράλληλες υπηρεσίες δηλαδή το Υπουργείο Εργασίας από τη μια και η Γενική Γραμματεία από την άλλη με όλες τις προφανείς αδυναμίες του εγχειρήματος δηλαδή αλληλοεπικαλύψεις, ξεχωριστές δομές, απαίτηση περισσότερου ανθρώπινου δυναμικού. Εάν σε αυτό το σχήμα προσθέσουμε και την ύπαρξη της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων τότε οδηγούμαστε στην ουσία στην ύπαρξη τριών μικρών Υπουργείων στο χώρο μας με αύξηση της γραφειοκρατίας και επιπτώσεις στην εξυπηρέτηση του πολίτη.

 
3.    Για τη λειτουργία του Σ.ΕΠ.Ε. ως Γενική Γραμματεία θα απαιτηθεί επιπλέον η δημιουργία Διευθύνσεων και Τμημάτων για τη λειτουργία της πράγμα το οποίο θα προκαλέσει αύξηση των διοικητικών και λειτουργικών δαπανών σε εποχές που απαιτείται περιορισμός των δαπανών αυτού του είδους. Πέραν τούτου η κυβερνητική πολιτική είναι στην κατεύθυνση περί συνένωσης και καθετοποίησης των Δημοσίων Υπηρεσιών και των Υπουργείου και όχι στη δημιουργία νέων Γενικών Γραμματειών. Ήδη το Υπουργείο Εργασίας έχει τρεις (3) Γενικές Γραμματείες και πέντε (5) Γενικές Διευθύνσεις και δεν βλέπουμε σε τι καλύτερο θα βοηθήσει η Επιθεώρηση Εργασίας να λειτουργήσει ως τέταρτη Γενική Γραμματεία με την προσθήκη και άλλων Γενικών Διευθύνσεων σε ένα Υπουργείο που έχει 1500 άτομα προσωπικό μαζί με την Γενική Γραμματεία Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

4.     Το ενδεχόμενο της υπαγωγής της Γενικής Διεύθυνσης Συνθηκών στο Σ.ΕΠ.Ε., για να μπορεί να σταθεί ως Γενική Γραμματεία,  έχει τις εξής παρενέργειες: α) την κατ’ ουσία διάλυση του Υπουργείου επειδή το Υπουργείο Εργασίας πέραν της Γενικής Διεύθυνσης Διοικητικής Υποστήριξης έχει δύο Γενικές Διευθύνσεις επιτελικές οι οποίες ασχολούνται με το επιχειρησιακό και όχι με το διοικητικό σκέλος του Υπουργείου. Η μια είναι η Γενική Διεύθυνση Εργασίας και η άλλη είναι η Γενική Διεύθυνση Συνθηκών. Δηλαδή μένει το Υπουργείου μόνο με τη Γενική Διεύθυνση Εργασίας σε επιτελικό , νομοθετικό και επιχειρησιακό σκέλος. Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι καμία υπηρεσία του Υπουργείου δεν θα ασχολείται με τα θέματα Υγείας και Ασφάλειας στην Εργασία σε νομοθετικό επίπεδο. Πέρα από αυτά προκύπτει το ερώτημα πως μια επιτελική υπηρεσία εντάσσεται σε ένα όργανο που είναι από τη φύση τους εκτελεστικό όπως είναι το Σ.ΕΠ.Ε.”

Καθώς βρισκόμαστε σε κρίσιμο σημείο της διαδικασίας η γνώμη όλων των συναδέλφων είναι σημαντική και σας καλούμε  εφόσον το επιθυμείτε να την καταγράψετε και να την αποστείλετε στο e-mail: rg.epyso@ofni

Για οτιδήποτε νεώτερο θα υπάρξει άμεση ενημέρωση.