ΚΟΙΝΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΚΑΙ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΣΤΗ ΝΟΜΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ 21-01-2010

 Η παρούσα εισήγηση περιλαμβάνει συνοπτικά τις θέσεις μας για τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών της  Επιθεώρησης Εργασίας, ο ρόλος της οποίας είναι  ενημερωτικός, συμβουλευτικός, συμφιλιωτικός, ελεγκτικός και διωκτικός. Για την ποιοτικότερη και ουσιαστικότερη λοιπόν παροχή των παραπάνω υπηρεσιών σε εργαζομένους και εργοδότες, προτείνουμε  σε θέματα οργάνωσης και λειτουργίας του Σ.ΕΠ.Ε. τα παρακάτω:

1. Διατήρηση της σημερινής μορφή του Σ.ΕΠ.Ε., Ειδική Γραμματεία που υπάγεται απευθείας στον Υπουργό Εργασίας, καθώς με αυτόν τον τρόπο εξασφαλίζεται η απαραίτητη στενή συνεργασία με τις υπηρεσίες του Υπουργείου Εργασίας και παράλληλα  η επιχειρησιακή ευελιξία των υπηρεσιών του Σ.ΕΠ.Ε. και ο χαρακτήρας του ως Σώμα.  

2. Η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός του Σ.ΕΠ.Ε. συνεπάγεται και αντίστοιχες αλλαγές στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας, με στόχο την ενίσχυση της διασύνδεσής Κεντρικής Υπηρεσίας και Σ.ΕΠ.Ε. και τον καθορισμό της μέσα από σύγχρονες, ευέλικτες και μη γραφειοκρατικές διαδικασίες.

  • .

    Για αυτό το λόγο, προτείνεται η επανασύσταση της Διεύθυνσης Ε1 του Υπουργείου Εργασίας με αντικείμενο την ενημέρωση και τη διαχείριση μιας Ηλεκτρονικής Βάσης Δεδομένων – Τράπεζας Πληροφοριών η οποία θα περιέχει το σύνολο των διατάξεων της εργατικής Νομοθεσίας και τις θέσεις που διαχρονικά έχει λάβει το Υπουργείο μας πάνω σε αυτές. Το υλικό αυτό θα είναι διαθέσιμο στους υπαλλήλους της Κεντρικής Υπηρεσίας και του Σ.ΕΠ.Ε. αλλά και σε πολίτες, εργαζόμενους και εργοδότες. Έτσι κερδίζουμε εργατοώρες στην πληροφόρηση του κοινού και πετυχαίνουμε την ομοιόμορφη εφαρμογή της εργατικής νομοθεσίας. Σε αυτή τη Διεύθυνση προτείνουμε να ενταχθεί και το Τμήμα Εξυπηρέτησης του Πολίτη καθώς και ο τετραψήφιος τηλεφωνικός αριθμός πληροφόρησης. Αυτή η υπηρεσία θα είναι κάθετα μηχανογραφημένη με τις υπηρεσίες τις Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου και του Σ.ΕΠ.Ε.

    3. Ηλεκτρονική υποβολή στοιχείων από τους πολίτες (π.χ. καταστάσεις προσωπικού) στις Επιθεωρήσεις Εργασίας, αλλά και καλύτερη οργάνωση της εσωτερικής εργασίας με την λειτουργία ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου.

    4. Σχεδιασμός και υλοποίηση στοχευόμενων προγραμμάτων συνεχούς εκπαίδευσης σε θέματα Επιθεώρησης Εργασίας για όλους τους υπαλλήλους του Υπουργείου που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες και εξελίξεις στην αγορά εργασίας. Παράλληλα καθιέρωση επιμόρφωσης για γνώσεις και δεξιότητες που σχετίζονται με τη διαμεσολάβηση και τη συμβουλευτική. 

    5. Άμεση σύσταση επιτροπής για τη σύνταξη Ειδικού Κανονισμού Λειτουργίας του Σ.ΕΠ.Ε., όπως προβλέπεται από τον ιδρυτικό Νόμο του Σ.ΕΠ.Ε., με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και συμμετοχή εκπροσώπου των εργαζομένων.  
     
    6. Βελτίωση της διαδικασίας επιβολής προστίμων, ιδίως σε καθορισμό χρονικού προσδιορισμού μεταξύ διαπίστωσης της παράβασης και της επιβολής της κύρωσης, μέσα από τον Κανονισμό Λειτουργίας του Σ.ΕΠ.Ε.
     
    7. Ενίσχυση του διαμεσολαβητικού και συμφιλιωτικού ρόλου του Σ.ΕΠ.Ε. με αναβάθμιση της διαδικασίας της εργατικής διαφοράς. Για το λόγο αυτό προτείνουμε  την καθιέρωση της υποχρεωτικής παρουσίας του εργοδότη ή του νόμιμου εκπροσώπου του. Επίσης προτείνουμε την εκπαίδευση και επανεκπαίδευση των υπαλλήλων σε θέματα εργατικών διαφορών.  
     
    8. Σημαντικό μέρος των προβλημάτων  του Σ.ΕΠ.Ε. οφείλεται αποκλειστικά στην έλλειψη προσωπικού. Το ζήτημα, όμως, δεν είναι απλώς η κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων αλλά η κάλυψή τους και με το κατάλληλο προσωπικό. Για Επιθεωρητές Εργασίας, χρειαζόμαστε πτυχιούχους ΠΕ και ΤΕ,  με αρκετά χρόνια υπηρεσίας μπροστά τους, και σε περίπτωση μετάταξης από άλλες υπηρεσίες, μόνο δημοσίους υπαλλήλους, καθώς έτσι προβλέπεται από την 81 ΔΣΕ και το Ν.2639/98.  
    Έτσι, όσον αφορά  την κάλυψη θέσεων με μετατάξεις από άλλες υπηρεσίες, δεν είναι δόκιμη η μετάταξη υπαλλήλων κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ ιδιωτικού δικαίου καθώς δεν μπορούν να γίνουν Επιθεωρητές Εργασίας. 
    Τέλος, όσον αφορά την κάλυψη θέσεων γραμματειακής υποστήριξης με διαδικασία μετατάξεων, προτείνουμε να είναι κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού και να υπάρξει η απαραίτητη νομοθετική ρύθμιση για την σταδιακή  ένταξη τους στις 188 θέσεις ΔΕ Διοικητικού – Γραμματειακής Υποστήριξης οι οποίες προβλέπονται για τη λειτουργία του Σ.ΕΠ.Ε.                                                              
    Σε κάθε περίπτωση προτείνουμε την προκήρυξη όλων των κενών οργανικών θέσεων του Σ.ΕΠ.Ε. με νέο διαγωνισμό μέσω ΑΣΕΠ. Μεγάλο μέρος του προσωπικού του Υπουργείου Εργασίας βρίσκεται κοντά στη συνταξιοδότηση και απαιτούνται, εντός τριετίας, προσλήψεις 600 ατόμων. Προτείνουμε λοιπόν την εξαίρεση από το «πάγωμα» των προσλήψεων όπως έγινε με το Υπουργείο Υγείας και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη.
     
    9. Σύσταση επιτροπής για μελέτη αναμόρφωσης και αναδιοργάνωσης του Σ.ΕΠ.Ε. και τροποποίηση του Π.Δ. 136/99 με χωροταξική ανακατανομή των επιθεωρήσεων εργασίας και ανακατανομή του υπάρχοντος προσωπικού όπου αυτό απαιτείται και σύμφωνα με τα στοιχεία της Στατιστικής υπηρεσίας για την κατανομή του εργατικού δυναμικού της χώρας. Στο λεκανοπέδιο Αττικής η χωροταξική ανακατανομή επιβάλλεται, όπως επίσης και στις μεγάλες Νομαρχίες της χώρας. 
     
    10. Αύξηση του προϋπολογισμού που προβλέπεται για την εφαρμογή και τον έλεγχο της Εργατικής Νομοθεσίας το ποσό του οποίου είναι δυσανάλογο με το έργο που επιτελείται. Το ποσό που προβλέπεται στον Προϋπολογισμό 2010 (28.860.000€) δεν μπορεί να χρηματοδοτήσει το έργο των Επιθεωρήσεων Εργασίας.

    11. Καθιέρωση διαδικασιών διασύνδεσης και διασταύρωσης στοιχείων με άλλες υπηρεσίες για την υποβοήθηση του ελέγχου, όπως με το ΙΚΑ, τον ΟΑΕΔ κ.α. Η λειτουργία  των μικτών συνεργείων ελέγχου ήδη προβλέπεται από τον Ν.3655/08. Πρέπει όμως να λαμβάνεται  υπόψη το μέγεθος και η φύση της εργασίας της ελεγχόμενης επιχείρησης και παράλληλα να καθιερωθεί με τέτοιο τρόπο η διαδικασία των μικτών ελέγχων ώστε να μην πραγματοποιούνται έλεγχοι από υπηρεσίες που ελέγχουν το ίδιο αντικείμενο (επικάλυψη αρμοδιοτήτων) και να μην είναι δυσλειτουργική η συγκρότηση και η λειτουργία τους.